Alla inlägg den 22 augusti 2009

Av Susanne - 22 augusti 2009 18:02

                                                  
 



Idag lyser solen och det är sådandär skön hetta...:-))

Glömde få med mig mitt "livselixir" då jag åkte iväg i morse...hrm...skulle ju dricka detta i bilen...hur gör jag då?...stannar och käkar min enda måltid på dagen i någon kiosk eller så?..eller vänta tills jag kommer hem???

Måltiden på kvällen är helig för mig...känner verkligen att jag njuter av den!! Jag valde att vänta...drack vatten..tog inte mitt pulver förrän vid ett!!..inte bra alls!!..jag var så hungrig...kunde inte stå emot en macka med räkost och paprika medans jag iordninggjord "livselixiret"...hrm..

Ok Susansnusan...döm inte dig själv för hårt nu...du gör så gott du kan...i just denna situationen...och om jag minns rätt...hela 11 dagar sedan;-))

så var det i sådana situationer jag kunde stoppa i mig allt som kom i min väg...några ostskivor,en 3-4 mackor eller ett choklad medan jag fixade till middagen etc..sååå...piskrappen viner..whiiii...Herr Hösts ord upprepas i mitt huvud som en gammal LP-skiva som hängt upp sig..." Är du nu verkligen motiverad?.annars är det ingen mening...bara bortkastade pengar och energi!!!...känner mig något kass..nä ryck upp dig...ska ut och ta en 30min promenad...;-))

Av Susanne - 22 augusti 2009 18:00

                                                  
                            










     

Det viktigaste jag lärt mig

 under ett långt liv

 är att det enda sättet

 att få en människa pålitlig

är att lita på henne;

Och det säkraste sättet

 att få henne opålitlig

 är att visa misstro mot henne.

Henry L Stimson            

Av Susanne - 22 augusti 2009 00:27


Ännu en ny dag imorgon...kl.10.00 ska jag med min svägerska och hennes mamma på loppis...Super!!

Natti natt från sjuksyster Susansnusan

Av Susanne - 22 augusti 2009 00:22


                                                  
                                   



Orientalisk dans ("Magdans")

Turkisk magdans finns beskriven från 1920 och framåt, alltså ungefär samtidig med den egyptiska.

Magdansen har utvecklats till att bli mer livlig i Turkiet.

Det finns de dansforskare om säger att turkisk magdans endast handlar om sex. För att slå igenom måste dansaren vara väldigt sexig med minimala kostymer eller uppträda utmanande på annat sätt.

Som tur är finns det andra som inte håller med. En av de stora dansarna,

Özel Turkbas, har efter det hon flyttade till USA på 70-talet skrivit böcker där hon bl. a. säger att "- En dansare måste behålla sin självrespekt och behandla dansen som något vackert och spirituellt".

Musiken som magdansöserna använder är snabb och livlig. De har inte långsamma improviserade partier som i egyptisk musik. Däremot har dansarna fler rytmer att välja mellan. En vanligt förekommande, Karsilamaa, är en 9/8-delstakt till skillnad från de egyptiska som oftast är 4/4-delstakt.

Musiken i Sulukule är mer långsam och ofta synkoperad, lite mer svårdansad än vanlig turkisk musik.




Presentation

Omröstning

Finns det ett liv efter detta?
 Ja helt klart
 Absolut inte
 Kanske det

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards